Wednesday, January 15, 2014

ABIU

Minggu lepas saya pergi rumah kakak ipar di Damansara. Perjalanan dari Felda Lasah ambik mak Mertua terus lalu highway. Dah lalu highway, inilah peluang saya nak singgah di RNR Tapah. Mencari buah Abiu. Pembacaan saya di situ ada jual buahnya.

Sedap rasanya. Susah nak gambarkan. Banyak gerai disitu. Ada yang jual sekilo RM8. RM10 dan RM 12. Pasti yang murah tu habis dahulukan. Saya dapat RM10 sekilo. Adalah dalam 2 biji. Ok la kan?

Bijinya. Pasti disimpan. Tapi jangan simpan lama-lama. Bijinya tahan 2hari saja dalam keadaan kering. Lepas makan terus tanam. Jangan tunggu-tunggu.

Bagi anda yang susah untuk ke sana, saya ada terjumpa blog ini. Saya intai dia ada jual pokok abiu dan macam-macam pokok yang saya dah list pendek. hehehee.

Jika anda rajin sila la baca komen-komen disini

Baca khasiatnya disini

Abiu

Abiu (Pouteria caimito) adalah sejenis tanaman malar hijau yang tergolong dalam keluarga Sapotaceae yang berasal dari kawasan tanah rendah Amazon di Brazil dan kini telah tersebar luas di Amerika Selatan dan Amerika Tengah. Ia juga boleh dijumpai di Malaysia. Di Sabah tanaman ini telah mula ditanam di Stesen Penyelidikan Pertanian, Tenom pada tahun 1984 sebagai salah satu koleksi janaplasma buah-buahan dari luar negeri yang berpotensi unruk dibangunkan.
Pokok abiu sederhana besar dengan ketinggian mencapai sehingga 10 meter. Daunnya tersusun secara berselang, berbentuk sama ada obovat atau eliptik, bersaiz 10-20 cm panjang dan 3-6 cm lebar. Bunganya jenis hermaprodit, berwarna putih dan keluar dari aksil daun sama ada secara tunggal atau berkelompok antara 2-5 kuntum setiap kelompok. Buah yang muda berwarna hijau, berbentuk eliptik atau bulat, berkulit licin dan kadangkala mempunyai "puting" yang pendek sebelah bawah buah, tangkai buah yang pendek dan mengandungi banyak cairan bergetah. Buah yang masak berwarna kuning berkilat dan kurang bergetah. Isinya berwarna putih krim, berjus, tekstur halus dan lembut, manis, aroma harum, sedikit bergetah dan mengandungi 1-4 biji yang berwarna hitam dan berbentuk empat segi panjang.[1]
Abiu boleh dibiak sama ada melalui biji benih atau secara pembiakan tampang. Jenis pembiakan tampang yang sesuai dilakukan ialah cantuman baji ataupun cantuman sisi. Anak pokok yang dibiak cara tampang boleh ditanam ke ladang 4-5 bulan selepas mencantum. Biji benih abiu haruslah disemai secepat mungkin (1-2 hari) bagi menjamin pertumbuhan yang baik. Anak pokok dibiak dari biji benih boleh ditanam ke ladang bila mencapai umur 6-8 bulan selepas disemai. Pokok abiu yang dibiak secara tampang akan mula mengeluarkan buah antara 1-2 tahun selepas ditanam di ladang sementara itu pokok yang dibiak melalui biji benih hanya mulai berbuah 2-4 tahun selepas menanam.[1]

(Copy n Paste)

No comments:

Post a Comment