Sunday, November 25, 2012

Salam Perkenalan

Assalammualaikum,

Saya sangat berminat bercucuk tanam. Suka sangat menanam sama ada jadi atau tidak itu belakang kira. Janji masa yang terluang dimanfaat sepenuhnya.

Tanaman yang saya suka sangat tanam adalah tanaman asas. Maksudnya tanaman untuk memasak. Contoh wajib untuk saya tanam pokok pandan, pokok kunyit, pokok kari, pokok limau purut dan pokok kucai. Memandangkan saya duduk di kuartes jadi saya tak dapat tanam pokok kesum, pokok serai dan pokok buah-buahan. Bukan apa, kawasannya terhad jadi saya terpaksa hadkan pokok yang wajib tanam saja saya listkan.

Tanaman asas ini saya tanam bagi memudahkan kerja-kerja memasak saya. Almaklum la ada kedai yang jual tapi ada kedai yang tak. Pernah sekali sewaktu saya mula-mula pindah saya terpaksa singgah beberapa kedai untuk cari daun pandan. bagi saya keadaan itu sangat susah. Bila saya dah tanam ianya sangat memudahkan kerja-kerja saya.

Saya ini sangat sayangkan pokok-pokok. Bila saya terlebih tanam atau terlebih semai saya akan pastikan saya bawa anak pokok tu ke umah ibu saya tuk tanam di sana. Manalah kan nak tanam di ruang bolkani saya yang sempit itu.

Hobi saya yang paling pelik, saya suka bercakap dengan pokok-pokok saya. Ianya bagaikan terapi ajaib saya. Hahahaa. Pelikkan tapi percayalah ianya sangat berkesan.

oklah. Seperti biasa keRATUmbuh ini adalah ciptaan dari nama RATU. Nama ratu ini adalah dari nama saya, Noraatun. Sama dengan ciptaan blog masakan saya RempahRATUs. Simple dan menarikkan?

Kecintaan saya pada pokok membawa saya menerokai alam siber ini. Penemuan blog-blog tanaman contoh Tuan Iskandar, Tukang Kebun, sangat-sangat menerujakan. banyak blog-blog lain yang aktif tapi saya senaraikan dua ini kerana saya ada order biji benih dan banyak info-info yang dapat kita belajar dari mereka ini.

Akhir kata, terciptanya blog tanaman ini sememangnya impian saya untuk berkongsi segala pengetahuan saya tentang tanaman dan sekaligus saya berharap ianya dapat mengeratkan lagi hubungan kita semua. Amin!

Noraatun Mohamad Nor



2 comments:

  1. salam,

    menarik3!! so, mananye tumbuh2nyer? nak tengok?~~

    lalala

    ReplyDelete
  2. hehehehe...wish me good luck la..ngah kumpul bahan dan idea..skrg bz..banyak keje yg perlu disetelkan..

    ReplyDelete