Tuesday, January 14, 2014

Stoberi (bacaan:Strawberry)

Pertama menanam stoberi sangat menduka citakan. Perasan konon-kononnya boleh hidup. Tapi tiada ilmu didada maka hanya bertahan 2 hari sahaja. Lepas itu gugur daunnya satu persatu. Begitu juga biji benih yang saya ada post bertajuk Alpine stoberi itu, ternyata itu bukan pokok stoberi, itu pokok pegaga! Nangis!

Kali kedua, selepas pembacaan banyak artikel, mengoogle, menelaah, akhirnya experimen kali kedua berjalan.

Beli 10 pokok dengan tanamsendiri.

Tip menanam pokok stoberi tanah tinggi

1- Pastikan pokok mendapat cahaya matahari (Tidak terlalu terik. Sekitar 20 darjah celcius)
2- Siram pagi dan petang.
3- Guna baja air
4- Buah jangan kena tanah. lapik dengan sabut atau batu. Lagi mudah balutkan buah.
5- Pastikan sulurnya matang baru boleh potong.



Saya bukan pakar tapi inilah hasil pemerhatian saya. 

Saya cuma menanam mengunakan biji benih. masih ingat biji benih yang adik saya bagi dari Republic Czech. Saya tanam mengunakan teknik simpan dalam peti sejuk. Tapi malangnya, tidak bercambah-cambah. 

Saya beli biji benih lagi dari tukang kebun (Alpine Stoberi). Kali ini Saya guna teknik yang sama simpan dalam peti selama 2 atau 3 minggu lepas itu saya semai dalam pasu. Terkejut saya esoknya bercambah. Banyak. Teruja!

Tapi sebab saya cuti balik kampung 4hari bila saya balik lihat pokoknya dah hilang. Saya terlupa burung yang selalu mencari makan dibolkani saya. Dan ada pokok dicelah2 batu yang hidup tanpa diusik burung, tapi itu pon tak dapat hidup. Saya tak tahu kenapa.

Dalam simpanan saya ada 2 pack biji benih stoberi. Saya akan semai dan kali ini saya akan lebih berhati-hati. Andai saya berjaya, pasti saya akan hebahkan dalam entry yang akan datang. Hehe.

Jangan takut untuk menanam stoberi sebab dah terbukti dan ramai yang telah berjaya menanamnya. Seperti master kita Joe Jalil (Stoberi tanah tinggi,Simpang Pulai), Tukang kebun (Alpine Stoberi, Sungai Buloh), kak Sarah (Alpine Stoberi dan stoberi tanah rendah, Rawang) dan ramai lagi.

Dan jika anda teringin nak tanam stoberi dan anda takut tidak berjaya saya rekomenkan anda membeli stoberi tanah rendah. Tapi stoberi tanah rendah sangat mahal. tapi risiko sangat kurang.

Seronoknya tanam stoberi ini sebab saya beli 10 pokok dan sekarang dalam koleksi saya ada 23 pokok sebab sulurnya banyak. Rasa nak penuhkan bolkani saya tu dengan stoberi je! Osem kan?

Seterusnya projek saya untuk tanam stoberi tanah rendah. Dan seterusnya saya akan semai biji benih Alpine stoberi. Harap-harap saya berjaya!


2 comments:

  1. camner dah pokok2 strawbery adik ? mesti dah byk berbuahkan ? :D

    ReplyDelete
  2. tq...sangat memberi inspirasi...rumah saya banyak tanah kat tepi..tapi tak tau nak buat apa...tq for the idea...

    ReplyDelete