Tuesday, April 17, 2018

MATOA

Salam bersiaran.

Saya ada kisah pasal buah matoa ini. Dulu saya panggil Longan brazil.

Berhadapan kebun suami saya, ada 2 batang pokok matoa ini. Bila lalu sahaja melihat buahnya bergayut-gayut rasa terliur. Kebetulan time tu saya mengandung anak kedua.

Pernah ketuk rumah tuan punya pokok, tapi nasib saya tak baik. Tidak ada orang dirumah.

Tak sangka setelah bertahun nak merasai buah matoa ini, akhirnya dapat jugak saya rasa dari pokok yang sama. Kebetulan suami saya lalu tuan pokok tengah mengait buah. Suami saya datang mahu membeli tapi tuan pokok bagi free. Alhamdullilah. 

Rasa Buahnya
Memang betul rasanya seperti laici dan rambutan. Ada yang cakap buah ini ada tiga rasa laici+rambutan+durian. Buahnya serupa kedondong, tetapi kulitnya keras. Bijinya serupa durian. 

Asal pokok ini tumbuh liar di Papua New Guinea. Dan selepas itu pokok ini banyak ditanam di seluruh Indonesia. Jadi tidak hairan lah pokok ini boleh dapat di Sabah. 

Buah yang tuan pokok bagi
Saya upload dalam facebook, ramai yang bertanyakan pasal buah ini. Ada yang tidak pernah tahu kewujudan dan ada yang bertanyakan dimana boleh dapat buahnya. 

Lepas dari cerita di Facebook, kawan ofis bawa buah yang sama. Katanya anak dia ambil di rumah bosnya. Bosnya tanam dari benih pokok yang di ambil dari luar negara. Buahnya saya lihat berlainan dari buah matoa yang saya makan. Isinya lebih tebal. Buahnya besar. Saya kira ianya buah matoa versi jumbo. Atau ainya memang jenis Longan brazil.

Pokok yang saya beli 

Tiap-tiap tahun ada pesta orkid di Manjung. Pesta orkid memang ditunggu tunggu kerana banyak anak pokok dijual selain dari pelbagai jenis orkid.

Kali ini saya datang mencari pokok matoa. Harganya RM15. Sewaktu saya beli pokoknya masih kecil. Saya biarkan dalam polibeg. Tunggu besar sikit baru kalih.

Nota : Pokok matoa saya beli pada 11 Feb 2018. 3Tahun lagi berbuah.

2 comments: