Wednesday, February 12, 2014

Fenomena Stoberi

Saya sangat teruja dan sangat bangga bila mengunjungi Facebook Geng Stoberi Tanah Rendah. Anda tahu kenapa? sebab anda bercerita dengan orang yang sama minat dengan anda. Terasa mereka-mereka ini adalah keluarga saya. Berkongsi ilmu dan bertukar-tukar pendapat.

Dan ternyata sebenarnya sudah ramai yang cuba menanam stoberi dan berhasil. Satu tabik untuk mereka yang berjaya menanam stoberi tanah tinggi di tanah rendahkan. Umpama mat salleh London (Oh My English) berhijrah ke Malaysia. Ewah. Maksud saya berlaku pertukaran cuaca, budaya dan makanan. Yelah mula-mula datang Malaysia mesti nak makan westren kan? tapi lama-lama boleh la makan sambal belacan. Tak gitu?

Jika anda tanam stoberi tanah rendah itu dah tak menjadi masalah. Kerana stoberi ini dah biasa dengan udara kering dan suhu yang tinggi. Namun begitu stoberi ini juga kena diberi perhatian yang penuh. Kadang-kadang elok didedahkan pada suhu yang tinggi dan kadang-kala elok berada ditempat yang redup untuk pembuahan yang lebih besar.

Ada yang meragui bila melihat saya tanam pokok stoberi. Boleh hidup ke? tanam dalam peti ais ke? letak dalam bilik air ke? dan jangan ketawa bila saya cakap saya pernah bawa masuk pokok stoberi dan diletakan di dalam bilik air. Sewaktu permulaan saya cuba menanam. Yelah Memang mati la pokok tu sebab tak dapat cahaya matahari.

Tips bagi anda yang baru menanam stoberi yang saya boleh kongsikan ialah pastikan pokok ini berada pada kelembapan yang sepatutnya. Dapat cahaya dalam 3-5jam. Pembajaan dan halang dari terkena serangan penyakit.

Untuk kita yang menanam secara organik ini, perhatikan buah pada mulanya besar tapi semakin lama semakin kecik, buahnya dah merekot dan tak cantik. Jangan takut. Itu adalah perkara biasa bagi pembajaan organik. Biasanya pokok stoberi terdedah dengan penyakit. Secara organiknya jika anda nampak pokok anda layu berpenyakit lebih baik anda buang supaya tidak berjangkit dengan pokok-pokok yang lain.

Cara penanaman stoberi yang paling bagus adalah secara fertigasi dibawah sistem perlindungan hujan (SPH). Lebih efektif dan meningkatan kualiti serta kuantiti. Seingat saya ada satu artikel yang memberitahu bahawa untuk pemdebungaan pokok stoberi tidak boleh terdedah pada hujan. Ianya boleh merosakan sistem pemdebungaan.

Betul kata Joe Jalil, admin geng facebook stoberi ini, tanam stoberi ada karen. Renjatan elektrik. Jangan takut renjatan ini renjatan yang tidak menyakitkan. Malah anda akan rasa sebelum pergi kerja wajib tengok pokok stoberi dan snap beberapa gambar, dalam ofis upload gambar yang anda ambil tadi dan bercerita dengan group tersebut. Kalau ada yang jual pokok stoberi anda terus order walaupon anda baru saja beli pokok stoberi. Anda terus beli dan beli. Tidak sekadar beli online waktu rehat anda singgah ke nurseri untung-untung ada pokok stoberi lagi. Jam pukul 5 dah tak sabar nak balik rumah. Sampai rumah terus tengok pokok. belek-belek pokok dan sembang-sembang cinta dengan pokok, belai-belai, bagi baja, sembur neem oil. Leka sampai lupa masak untuk suami. Esok ulang benda yang sama. Kalau ada buah stoberi lebih bekalkan dalam bekas nasi anak untuk pencuci mulut. Wah gitu! nampak mat salleh sikit.

Apa lagi yang saya tertinggal?

Cerita pasal sulurnya. Bila nak putuskan sulurnya? orang kata cerai susu. Eceh!. Bagi saya anda boleh biarkan sulur pertamanya sudah mengeluarkan 5 atau 6 daun itu adalah yang paling baik untuk putuskan sulurnya. Saya pernah potong sulur yang baru 3 dan 4 daun tapi tempoh pembesarannya agak lambat.

Pembajaan pula seeloknya pakai baja cecair. Saya punya baja namanya Bio One. Saya beli dekat pasar Sabtu di tempat saya. Harganya agak mahal botol kecil sahaja 250ml RM15. Tapi pengunaannya sedikit 2ml untuk 2liter air. Jika anda tidak jumpa baja cecair anda boleh guna baja bulat-bulat itu direndam dalam air. dan airnya anda siram pada pokok. Mujarab juga. Tambah perlite lagi bagus.

Bermula tanam pokok stoberi adalah kerana suka-suka. Bila dah hidup beranak-pinak timbul satu perasaan bangga yang tak boleh cerita sampai saya tanam pada sudut yang orang atas rumah saya boleh nampak. Nampak tak perasaan riak saya yang tidak boleh dikawal. Hahaha. Dan Allah itu maha mengasihani saya. Datang burung-burung lepak atas pokok stoberi saya dan mematah matahkan daunnya. Yang peliknya sudut riak saya itu yang burung kerjakan. Pokok stoberi saya yang lain tidak kena pon.

Itu la padahnya bila ada perasaan nak menunjuk. Astafirullah!

Moralnya pokok ini hidup atas kehendakNya. Berniat baiklah. Sesungguhnya rezeki itu datang dariNya.

18 comments:

  1. nampaknya akak kena blajao ngan awak la pasal tanam menanam stoberi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaa..ala akak ini je yg saya tau..akak lagi teror! akak tanam stoberi lagi lama dari saya...

      Delete
    2. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
  2. Excited tgk your strawberry plants. I've planted a few seeds of alpine strawberry a couple of weeks ago, baru ada beberapa anak pokok yg bercambah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waaaa...bagus2...tapi anak2 pokok stoberi tu kene jaga elok2..sebab mudah mati...

      Delete
  3. Strawberry tanam tak pernah cukup :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2...memg tak pernah cukup...tambah2 kalo dpt sulur stoberi alpine dari tukang kebun...hehehehhe...susah la tukang kebun tanam dari biji...

      Delete
    2. Kat sini pun ndak cukup lagi. Berebut-rebut.

      Delete
    3. ok2..tak pe...saya semai guna biji..nanti ade la tu menjadi..

      Delete
  4. Salam Ratu, geng stroberi di facebook.. baru join.. banyak belajar dr entry ratu dan facebook tu.. mari same2 kiter kene karennzz...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha...abisla klu dah kena karen tido pon boleh mimpi stoberi..hehehe...

      Delete
    2. hehe..kami baru nak dpt karenz full blass.. harini pokok yg tunggal dah bebunga dah berputik..

      Delete
  5. bestnyer Ratu..tgn sejuk...xmcm sayer... ~_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ish xade la..awak pon boleh..cuba la...

      Delete
  6. ada jual ank pokok anggur & epal x..lau de roger akk 0193630473.tq:-)

    ReplyDelete
  7. ada jual ank pokok anggur & epal x..lau de roger akk 0193630473.tq:-)

    ReplyDelete
  8. Apa maksud kena karen tu. Adakah renjatan elektrik yg benar atau sekadar (karen) yg excited.?

    ReplyDelete